Jak bez wspomagania poprawić zdolność uczenia się nowych umiejętności?

Na rynku istnieje wiele suplementów, które wspierają funkcje kognitywne mózgu, tym samym sprawiając, że możemy wykazać się wyższym skupieniem, szybciej i efektywniej zapamiętywać informacje. Jednak warto pamiętać, że proste zabiegi również mogą poprawić naszą sprawność mózgu, a te są na wyciągnięcie ręki i nie wymagają wydawania na nie dodatkowego budżetu.

Do takich zabiegów, które zwiększają zdolności naszego mózgu należą np. prawidłowo utrzymana higiena snu czy też… robienie krótkich przerw. Jak wykazuje badanie na zdrowych osobach wykonane przez naukowców z National Instiutes of Health, nasze mózgi mogą utrwalić wspomnienia nowych umiejętności, które praktykowaliśmy kilka sekund wcześniej dzięki wzięciu krótkiego odpoczynku. Wynik tego badania podkreśla jak ważną rolę odgrywa odpoczynek w procesie nauczania.

Muscle-Zone Sklep

W obiegowej opinii przyjęło się, że należy nieustannie praktykować daną czynność, gdy chcemy wejść w posiadanie nowej umiejętności. Jak podkreślają autorzy badania – możemy być w błędzie. Stwierdzili oni, że wczesne podejmowanie odpoczynku oraz jego wysoka częstość może być tak samo ważna w procesie uczenia się, jak sama praktyka.

Celem badania było wynalezienie strategii, która pozwoli ludziom po udarach oraz po urazach neurologicznych szybciej odzyskiwać umiejętności.

Badacze wstępnie mieli przekonanie iż nasze mózgi potrzebują długiego odpoczynku, np. w formie snu, aby wzmocnić wspomnienia powstałe podczas praktykowania nowej umiejętności. Jednak analiza fal mózgowych ochotników eksperymentów poddała tą hipotezę wątpliwości.

Fale mózgowe rejestrowano u osób praworęcznych za pomocą bardzo czułej techniki skanowania zwanej magnetoencefalografią. Ochotnicy siedzieli naprzeciwko ekranu komputera z założonymi specjalnymi czapkami do skanowania pracy mózgu. Eksperyment polegał na pokazaniu serii liczb na ekranie komputera, które następnie uczestnicy mieli zapisać tak często, jak to tylko możliwe lewą ręką przez 10 sekund, potem mieli zrobić sobie 10 sekundową przerwę i następnie powtórzyć procedurę zapisu przez 10 sekund i odpoczynku jeszcze 35 razy. Strategia ta jest zazwyczaj stosowana w celu zmniejszenia komplikacji, które mogą wynikać ze zmęczenia, lub innych czynników.

Zgodnie z oczekiwaniami tempo zapisu ochotników rosło w pierwszych próbach, aby około 11 próby ustabilizować się. Analiza fal mózgowych uczestników badania wykazała coś bardzo ciekawego – ich zmiana była znacznie bardziej wyraźna w momencie, gdy ochotnicy odpoczywali, a nie w momencie gdy zapisywali liczby. To zmusiło badaczy do przyjrzenia się kiedy tak naprawdę miało miejsce uczenie się – w czasie praktyki, czy w czasie odpoczynku.

Dokonując dogłębnej analizy ustalono dwie rzeczy. Pierwszą z nich było to, że proces uczenia się miał miejsce podczas odpoczynku, nie podczas zapisywania.

Drugą z nich było to, że wzorce aktywności sugerowały, iż mózgi uczestników eksperymentu konsolidowały się lub utrwalały wspomnienia w okresach odpoczynku. Szczególnie zauważalne było, iż zmiany fal mózgowych typu beta korelowały z progresem, jaki dochodził u uczestników podczas testu w momencie odpoczynku.

Dalsza analiza wykazała, że zmiany w aktywności fal beta zachodziły głównie w prawej półkuli i wzdłuż sieci neuronowych łączących płaty czołowe i ciemieniowe, które są znane ze wspierania koordynacji ruchów. Zmiany te były widoczne tylko podczas przerw i były jedynymi wzorcami fal mózgowych, które korelowały z wydajnością.

Te doniesienia pomogą nie tylko osobom po udarach w odzyskiwaniu straconych umiejętności, ale mogą również pomóc zaplanować efektywne strategie uczenia się takich umiejętności, jak nauka gry na instrumencie muzycznym u zdrowych osób.

To czy zabieg wykonywania częstych, krótkich przerw wspiera również proces uczenia się i zapamiętywania informacji pozostaje kwestią otwartą i zostanie zbadany przez naukowców na kolejnym etapie.

 

Referencje:

Marlene Bönstrup, Iñaki Iturrate, Ryan Thompson. Gabriel Cruciani, Nitzan Censor, Leonardo G. Cohen. A Rapid Form of Offline Consolidation in Skill Learning. Current Biology (2019). DOI: 10.1016/j.cub.2019.02.049