Jak 12 tygodni rozciągania może poprawić zdrowie serca

Eksperci twierdzą, że dynamiczne rozciąganie może poprawić przepływ krwi, a także ogólny stan układu naczyniowego.

  • Naukowcy twierdzą, że 12 tygodni rozciągania może poprawić przepływ krwi i poprawić zdrowie serca.
  • Rozciąganie może zmniejszyć negatywne zmiany w układzie naczyniowym i zmniejszyć ryzyko negatywnych zdarzeń, takich jak zawał serca i udar.
  • Eksperci twierdzą, że ćwiczenia aerobowe, utrata masy ciała i obniżenie ciśnienia krwi to także sposoby na poprawę zdrowia serca.

Rozciąganie bierne

Według nowego badania, zaledwie 12 tygodni rozciągania biernego może pomóc układowi naczyniowemu i poprawić przepływ krwi. Naukowcy z Uniwersytetu w Mediolanie we Włoszech odkryli, że osoby, które zaangażowały się w ćwiczenia rozciągające, zwiększyły efektywność przepływu krwi w tętnicach i zmniejszyły sztywność tętnic.

Muscle-Zone Sklep

„Zmniejszyło się ciśnienie tętnicze, sztywność tętnic centralnych i obwodowych, a po pełnych 12 tygodniach pasywnego treningu rozciągającego poprawiło się średnie funkcjonowanie całego układu naczyniowego organizmów badanych” – napisali autorzy badania.

Naukowcy żauważają, że ten rodzaj rozciągania może poprawić zdrowie serca. Rozciąganie pasywne to rozciąganie, w którym siła zewnętrzna zapewnia ruch rozciągający mięśni. Może zatem być to trening przy pomocy partnera, akcesoriów do rozciągania lub korzystając z dobroci grawitacji.

Rozciąganie aktywne

Aktywne rozciąganie nie wymaga siły zewnętrznej. Naukowcy zwerbowali 39 zdrowych mężczyzn i kobiet i podzielili ich na dwie grupy. Jedna grupa została poinstruowana, aby wykonywać rozciąganie nóg pięć razy w tygodniu przez 12 tygodni, a druga grupa nie wykonywała żadnych sesji rozciągania.

Ci, którzy się rozciągali, zauważyli poprawę stanu swojego układu naczyniowego. Naukowcy twierdzą, że może to mieć wpływ na zmniejszenia ryzyka chorób, które obejmują zmiany w przepływie krwi, takie jak arytmia serca i udar. We wspomnianym włoskim badaniu zaobserwowano znaczną poprawę w rozszerzaniu się naczyń krwionośnych przy przepływie krwi.

Sugeruje to, że lekarze powinni rutynowo zalecać rozciąganie oprócz regularnych ćwiczeń aerobowych pacjentom z chorobami naczyniowymi. Pozytywne zmiany w funkcjonowaniu tętnic spowodowane rozciąganiem nie były tak duże, jak te powszechnie uważane za występujące podczas ćwiczeń aerobowych, ale potrzebne są dalsze badania, aby określić, w jakim stopniu pasywne rozciąganie może uzupełniać efekty ćwiczeń aerobowe.

Gdyby wyniki badania zostały powtórzone u osób z chorobami naczyniowymi, naukowcy mogliby określić, czy pasywne rozciąganie może być odpowiednią metodą leczenia schorzeń niewymagających hospitalizacji w zakresie układu naczyniowego.

Ćwiczenia są jednym z najskuteczniejszych sposobów zapewnienia zdrowych tętnic, ale wiele rodzajów ćwiczeń, które są najczęściej badane pod tym kątem, koncentruje się na aktywności układu sercowo-naczyniowego, takich jak bieganie, spacery, jazda na rowerze, pływanie. To badanie jest tym bardziej istotne, ponieważ pokazuje podobne korzyści z treningiem innym niż z aeorbowym treningiem typu cardio.

Jeśli uda się to odtworzyć u pacjentów z chorobami naczyniowymi, być może zmieni to programy ćwiczeń, rehabilitację kardiologiczną i inne aspekty rehabilitacji po chorobach układu naczyniowego. Choroba naczyniowa to termin używany do opisania wszelkich nieprawidłowych stanów tętnic lub innych naczyń krwionośnych.

Układ naczyniowy osoby dorosłej składa się z niewyobrażalnie dużej ilości naczyń krwionośnych. Problemy występujące w tym systemie mogą być poważne i skutkować przewlekłymi bólami, a w skrajnych przypadkach nawet zagrażać życiu. Udar mózgu, zakrzep krwi (zator tętnicy płucnej) i zawał serca mogą wystąpić, gdy przepływ krwi utrudniają tętnice, które są uszkodzone lub nie działają prawidłowo.

Przepływ krwi umożliwia natlenionej krwi przedostawanie się przez układ naczyniowy do tkanek całego ciała. Bez dobrego przepływu krwi narządy w całym ciele są zagrożone, ponieważ większość komórek naszego organizmu wymaga tlenu do poprawnego funkcjonowania.

Dobry przepływ pomaga doprowadzić natlenioną krew do wszystkich naszych tkanek. Ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów. Czynniki, które temu przeszkadzają, mają związek ze zbytnią sztywnością i zablokowaniem tętnic. Sztywność i zatory tętnic wynikają ze zbyt wysokiego ciśnienia krwi, wysokiego poziomu cholesterolu oraz stanów zapalnego.

Sztywność tętnic jest niebezpieczna, ponieważ po jej wystąpieniu może być trudno ją cofnąć. Powinieneś jak najszybciej zainteresować się profilaktyką układu krwionośnego w przypadku symptomów zatorów tętnicowych. I właśnie rozciąganie może być pierwszą linią obrony przed poważnymi schorzeniami.

Tętnice muszą się rozszerzać, aby dostarczyć więcej krwi do mięśnia sercowego i mięśni poprzecznych zaangażowanych w aktywność podczas ćwiczeń lub do tętnic brzusznych po dużym posiłku, aby aktywizować proces trawienia. Jeśli stracą zdolność rozszerzania się, może to wywołać objawy bólu w klatce piersiowej lub ból nóg u osób z chorobą tętnic obwodowych.

Ćwiczenia aerobowe, zmniejszenie masy ciała i profilaktyka przeciwko wysokiemu ciśnieniu krwi mogą zmniejszyć sztywność tętnic. Leki, takie jak te z grupy statyny, również mogą pomóc w uzyskaniu elastyczności tętnic. Regularne ćwiczenia i kontrolowanie czynników ryzyka to najważniejsze rzeczy, które można zrobić, aby tętnice jak i cały układ naczyniowy pozostał zdrowy.