Co to jest acetylocholina i dlaczego powinienem się nią zainteresować?

Jeśli znasz suplementy nootropowe – suplementy, które są w stanie pomóc zwiększyć czujność, uwagę, efektywność uczenia się i pamięć – być może słyszałeś o związku zwanym acetylocholiną. Czym dokładnie jest acetylocholina?

Co to jest acetylocholina?

Acetylocholina jest neuroprzekaźnikiem i neuromodulatorem. Oznacza to, że działa poprzez mechanizm wysyłania sygnałów między nerwami w organizmie. Składa się z reszty kwasu octowego i choliny i jest częścią układu cholinergicznego.

Muscle-Zone Sklep

Acetylocholina jest najbardziej znana ze wspierania funkcji poznawczych, zwłaszcza formowania pamięci i uwagi. W rzeczywistości był to jeden z pierwszych odkrytych przez naukowców neurotransmiterów.

Jak acetylocholina działa w organizmie

Jaka jest główna rola acetylocholiny? Jako kluczowy neuroprzekaźnik pomaga przesyłać sygnały do ​​innych komórek, w tym neuronów , komórek mięśniowych i komórek gruczołowych.

Moduluje również uwalnianie innych neuroprzekaźników, w tym dopaminy, norepinefryny i serotoniny.

Sieć komórek nerwowych wykorzystujących acetylocholin nazywana jest układem cholinergicznym.

Niektóre funkcje, które acetylocholiny obejmują:

  • Stymulowanie mięśni szkieletowych do skurczu i rozkurczu.
  • Wspieranie neuroplastyczności, szczególnie w obszarach hipokampu i kory. Neuroplastyczność definiuje się jako „zdolność mózgu do tworzenia i reorganizacji połączeń synaptycznych w odpowiedzi na uczenie się lub doświadczenie”.
  • Ochrona przed pogorszeniem pamięci związanym z wiekiem, w tym profilaktyka wobec choroby Alzheimera.
  • Wspieranie funkcji wykonawczych, które są uważane za procesy poznawcze wyższego rzędu. Te procesy są związane z kontrolą impulsów, planowaniem, uwagą i podejmowaniem decyzji..
  • Reguluje motywację, pobudzenie i określone fazy snu.

Dysfunkcja acetylocholiny

„Antycholinergiki” odnoszą się do substancji, które zakłócają normalną aktywność acetylocholiny. Kiedy szlaki acetylocholiny ulegają pogorszeniu i zaczynają działać nieprawidłowo , mogą pojawić się problemy, które wpływają negatywnie między innymi na pamięć i kontrolę motoryczną.

Dzieje się tak, ponieważ niektóre komórki nerwowe nie otrzymują już sygnałów, jak powinny.

Objawy i powikłania, które mogą wynikać z dysfunkcji acetylcholiny obejmują:

  • Osłabione mięśnie
  • Słaba pamięć i zwiększone ryzyko choroby Alzheimera
  • Problemy z kontrolowaniem dobrowolnych ruchów, w tym oczu i twarzy
  • W ciężkich przypadkach (zwykle spowodowanych użyciem leków z interakcjami z acetylocholiną), paraliż i drgawki, trudności w oddychaniu i niewydolność serca

Źródła i dawkowanie – suplementy choliny

Suplementy zawierające stricte acetylocholinę nie są dostępne, ale suplementy zawierające cholinę mogą zapewnić dodatkową ilość prekursorów do jej zintensyfikowanej syntezy i inne składniki odżywcze w celu wsparcia produkcji acetylocholiny, procesów poznawczych i nie tylko.

Najczęściej suplementy choliny przyjmowane są ze względu na ich potencjalny pozytywny wpływ na uwagę, uczenie się i pamięć. Cholinę znajdziesz głównie w suplementach nootropowych, a także w niektórych multiwitaminach i większości suplementów dla kobiet w ciąż.

Jeśli zdecydujesz się przyjmować suplementy choliny w celu zwiększenia poziomu acetylocholiny , standardowa dawka to 250 do 550 miligramów choliny dziennie.

Dorośli mężczyźni potrzebują średnio około 550 mg/dzień, podczas gdy dorosłe kobiety potrzebują około 425 mg/dzień. Jednak większość ludzi otrzymuje przynajmniej część z diety, a czasami nawet więcej, niż potrzebują, więc suplementacja nie zawsze jest potrzebna.

Inne substancje nootropowe i suplementy, które mogą pomóc Twojemu organizmowi wytworzyć więcej acetylocholiny, obejmują:

Alpha GPC, zwana również alfosceranem choliny , jest szczególnie ceniona ze względu na jej zdolność do przenikania bariery krew-mózg, efektywnie zwiększając poziom choliny w mózgu i tym samym wspomagania produkcji acetylocholiny przez organizm.

Zagrożenia i skutki uboczne

Co się stanie, jeśli przyjmiesz za dużo acetylocholiny? Jak wyjaśniono powyżej, w rzeczywistości nie można bezpośrednio przyjmować acetylocholiny , ale można przyjmować zbyt dużo choliny z suplementów.

Uważa się, że bezpieczna górna granica choliny wynosi 3500 mg/dzień, więc upewnij się, że nie przekraczasz tego poziomu, aby uniknąć skutków ubocznych.

Przyjmowanie dużych dawek choliny może prowadzić do produkcji zbyt dużej ilości acetylocholiny. W dużych ilościach suplementy mogą powodować niskie ciśnienie krwi, pocenie się, rybi zapach ciała i zbyt dużą ilość śliny.

Wniosek

  • Co to jest acetylocholina? To neuroprzekaźnik, który przenosi sygnały między komórkami mózgowymi i jest ważny dla pamięci i innych funkcji mózgu.
  • Inne korzyści/funkcje acetylocholiny obejmują wspomaganie ruchu mięśni, koncentrację uwagi, uczenie się, pobudzenie oraz poziom motywację.
  • Dysfunkcja i niskie poziomy acetylocholiny są powiązane z osłabieniem funkcji poznawczych, zaburzeniami pamięci i niektórymi zaburzeniami mózgu, takimi jak choroba Alzheimera.
  • Chociaż suplementy dostarczające bezpośrednio acetylocholiny nie są dostępne, możesz pomóc swojemu organizmowi w produkcji większej jej ilości, przyjmując pewne suplementy diety, w tym te, które dostarczają Ci cholinę, oraz jedząc pokarmy bogate w cholinę i węglowodany.