ak poprawić sobie nastrój? Suplementy zwiększające poziom serotoniny

Czym jest dobry nastrój? Choć o psychice ludzkiej najczęściej rozmawiamy pod kątem psychologicznym, większość stanów można wyjaśnić zmianami fizykochemicznymi i biochemicznymi. W naszym mózgu przez cały czas towarzyszy nam hormonalna i elektryczna aktywność, która wpływa na to co myślimy i odczuwamy. Co wspólnego ma z dobrym nastrojem serotonina?

Czym jest serotonina?

Serotonina jest neuroprzekaźnikiem powstałym na skutek przemian tryptofanu. Serotonina syntetyzowana jest w podwzgórzu, płytkach krwi oraz śródbłonku. Nazywana jest potoczni „hormonem szczęścia”, gdy z wpływa na nastrój i stan psychiczny. Oprócz tego wpływa na spokojny sen, biorąc udział w produkcji melatoniny. Serotonina reguluje także apetyt, zwiększając go po spożyciu białka i zmniejszając po spożyciu węglowodanów.

Muscle-Zone Sklep

Do syntezy serotoniny niezbędny jest tryptofan, czyli aminokwas egzogenny. Oznacza to, że konieczne jest przyjmowanie go z pożywieniem, gdyż organizm nie jest w stanie go samodzielnie syntezować.

Objawy niedoboru serotoniny

Najpopularniejszym skutkiem niedoboru serotoniny jest przygnębienie psychiczne. Stany depresyjne mogą być wywołane zarówno brakiem serotoniny w organizmie (np. na skutek niskiej podaży tryptofanu) lub wychwytu zwrotnego serotoniny do komórki presynaptycznej. O ile w pierwszym przypadku może pomóc zwiększone przyjmowanie produktów i suplementów sprzyjających produkcji serotoniny, to w drugim przypadku najskuteczniejsze są leki blokujące jej wychwyt zwrotny. Na skutek działania inhibitorów monoaminooksydazy lub selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI) można zapewnić pacjentowi prawidłowe wykorzystanie neurotransmitera i wyeliminować wiele dolegliwości spowodowanych jego niedoborem. Przykładem leku SSRI jest Prozac zawierający fluoksetynę. Stosuje się go m.in. w stanach depresyjnych i lękowych.

Innym skutkiem niedoboru serotoniny jest bezsenność. Serotonina wraz z melatoniną bierze udział w ustalaniu rytmu dobowego i regulacji snu. Ponadto mały poziom serotoniny może objawiać się podwyższoną drażliwością, ciągłym uczuciem zmęczenia oraz nieokreślonym lękiem. Od działania serotoniny uzależnione są także mięśnie gładkie, np. oskrzeli, jelit, macicy czy naczyń krwionośnych.

Suplementy poprawiające jakość snu – sprawdź!

Warto wspomnieć, że serotonina może mieć wpływ pośrednio na cały nasz organizm. Niski poziom serotoniny może wywołać uczucie przygnębienia i stresu. Częstą reakcją jest wówczas brak apetytu lub objadanie się słodyczami (inicjującymi na moment produkcję serotoniny). Złe odżywianie może natomiast spowodować kaskadę kolejnych dolegliwości fizycznych i psychicznych, co jeszcze bardziej zwiększa problem.

Jak naturalnie zwiększyć poziom serotoniny?

Choć poziom serotoniny można podwyższyć poprzez zjedzenie czekolady, warto zadbać o utrzymanie stałego, równego poziomu. Aby to zrobić, należy ustabilizować rytm dobowy wprowadzając stałe godziny zasypiania i pobudki. Niezwykle przydatna będzie też aktywność fizyczna wywołująca wyrzut endorfin (słynna euforia biegacza). Najważniejszym punktem wydaje się jednak zmiana mikroflory bakteryjnej i ustalenie zbilansowanej, zdrowej diety. O rozwój dobrych bakterii jelitowych zadbasz m.in. spożywając żywność probiotyczną i prebiotyczną. Z pomocą przyjdą ci więc mleczne produkty fermentowane (np. kefir) oraz kiszone warzywa.

Tutaj znajdziesz suplementy zwiększające poziom serotoniny!

Jeśli zaś chodzi o zwiększenie poziomu tryptofanu, warto wybrać produkty zawierające duża ilość tego aminokwasu. Duże ilości tryptofanu znajdziesz m.in. białku jaj, spirulinie, soi, pestkach dyni, mięsie dorsza, a także w wieprzowinie, drobiu czy wołowinie. Innymi słowy, konieczna jest podaż białka – odzwierzęcego lub roślinnego. Osoby na diecie roślinnej powinny więc zwrócić uwagę na to, aby w jadłospisie znalazły się np. ziarna słonecznika i sezamu, pestki dyni oraz produkty sojowe.

Boostery serotoniny

O wysoki poziom serotoniny można zadbać także sięgając po tzw. boostery serotoniny, czyli suplementy zawierające mieszankę składników sprzyjających syntezę hormonu szczęścia. Suplementy te pomagają w stanach zmęczenia, przeciążenia psychicznego oraz w łagodnych stanach przygnębienia. Zawierają naturalne substancje, np. ekstrakty ziołowe (dziurawiec), prekursory neuroprzekaźników (5-HTP), czy pochodną serotoniny, S-adenozylometioninę (SAM-e). Zadaniem boosterów serotoniny jest ustabilizowanie nastroju i apetytu, poprawa jakości snu oraz zniesienie uczucia zmęczenia.

Choć w wielu przypadkach zmiana diety lub wprowadzenie suplementów zwiększających poziom serotoniny odnosi bardzo dobrze skutki, należy mieć na uwadze, że stany depresyjne mogą mieć różne podłoże. Jeżeli odczuwasz silne stany lękowe lub identyfikujesz u siebie depresję, skonsultuj się psychologiem, psychiatrą lub psychoterapeutą. Suplementacja to tylko pomoc w walce z drobnymi dolegliwościami i nie zastąpi profesjonalnego leczenia.