Tłuszcze nasycone i nienasycone – jaka jest między nimi różnica?

 

O tłuszczach nienasyconych i nasyconych dużo mówi się w kontekście zdrowej diety, odchudzania oraz zwiększenia lub zmniejszenia ryzyka występowania niektórych chorób. Dziś odpowiemy sobie na pytanie czym są tłuszcze nienasycone i nasycone oraz jakie są między nimi różnice.

Muscle-Zone Sklep

 

Tłuszcze nasycone i nienasycone – czym są?

Dzielimy tłuszcze na nasycone i nienasycone. Nasycone to te, które w większości występują w produktach pochodzenia zwierzęcego. Występują również w margarynach. Dużo mówi się na temat tego, że mają one bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Wiele osób zastanawia się dlaczego należy unikać spożywania? Im mniej jest ich w  naszej diecie tym lepiej dla naszego zdrowia. Tłuszcze nasycone prowadzą do odkładania się tkanki tłuszczowej w organizmie, co przyczynia się do występowania otyłości lub nadwagi. Problemem jest również to, że przyczyniają się one do zwiększenia się poziomu złego cholesterolu we krwi. Mogą więc powodować zwiększenie ryzyka występowania różnego rodzaju chorób układu  sercowo-naczyniowego. Lekarze alarmują, że spożywanie tłuszczy nasyconych mogą zwiększać  ryzyko zachorowania na nowotwory. Inaczej mówi się o tłuszczach nienasyconych. Już w budowie chemicznej możemy zauważyć pierwsze różnice między tymi tłuszczami. A kolejną z nich jest to, że tłuszcze nienasycone w przeciwieństwie do nasyconych mają pozytywne działanie na organizm człowieka i przynoszą szereg korzyści, wspomagając i poprawiając kondycję naszego zdrowia. To właśnie ich najwięcej powinno znaleźć się w naszej diecie. Po pierwsze mają one zdolność do obniżania poziomu złego cholesterolu we krwi, a podwyższają poziom tego dobrego. Dzięki temu zmniejszają one ryzyko występowania chorób układu sercowo-krążeniowego. Mimo tego, że są one mniej kaloryczne niż produkty bogate w tłuszcze nasycone, to szybko zapewniają uczucie sytości, dzięki czemu nie mamy ochoty na podjadanie między posiłkami, a to zmniejsza ryzyko otyłości i nadwagi.

Kwasy tłuszczowe nienasycone

Tłuszcze nienasycone nazywane są również kwasami tłuszczowymi nienasyconymi. Są one podzielone na jednonienasycone i wielonienasycone. Tych pierwszych najlepiej szukać w produktach takich jak, awokado, olej rzepakowych, czy oliwa z oliwek. A źródłem kwasów wielonienasyconych jest olej lniany, kukurydziany, słonecznikowy, ora sojowy. Możemy je znaleźć również w takich produktach jak, ryby morskie, orzechy, ziarna oraz algi.

Spożywanie kwasów tłuszczowych nienasyconych

Warto pamiętać, że spożywanie tłuszczów nasyconych ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, pogarsza również wygląd skóry, paznokci i włosów, więc pogarsza nasz wygląd, co może wpłynąć na nasze samopoczucie i akceptację. Tak więc, by uchronić się przed poważnymi dolegliwościami, chorobami należy wprowadzić do diety jak największe ilości kwasów tłuszczowych nienasyconych, a unikać spożywania produktów, które zawierają niebezpieczne dla zdrowia tłuszcze nasycone.