Tłuszcz do smażenia – jaki najlepiej wybrać?

 

Nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale nie wszystkie tłuszcze mają wysoką temperaturę dymienia. Wiele z nich nie nadaje się do smażenia, czy pieczenia. Jeśli nie wiemy, jak wybrać dobry tłuszcz, to warto sprawdzić jaką dany produkt ma temperaturę dymienia i jaki jest jego skład. Jest to ważne, ponieważ wysokie temperatury powodują, że składniki odżywcze jakie znajdują się w kremach, czy olejach do smażenia, zamieniają się w toksyczne substancje.

Muscle-Zone Sklep

Smalec – czy jest najlepszy?

Na początek warto zaznaczyć, że jest to tłuszcz, którego warto używać do smażenia mięs. Nie tworzy jednak dobrego połączenia z warzywami. Przez wiele osób smalec jest uważany za niezdrowy, przez zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Jednak coraz więcej się słyszy, że nasycone kwasy tłuszczowe wcale nie mają tak dużego związku ze zwiększaniem się ryzyka występowania chorób układu sercowo-naczyniowego. Warto sięgać po smalec do smażenia, ponieważ ma dużą temperaturę dymienia.

Olej rzepakowy

Jest jednym najlepszych tłuszczów do smażenia. Zawiera w swoim składzie wiele tłuszczów nienasyconych i ma wysoki punkt dymienia. Jednak przed jego użyciem warto pamiętać, że w jego składzie znajdują się również tłuszcze wielonasycone. A to oznacza, że im dłużej smażymy na tym oleju tym więcej toksycznych i szkodliwych dla zdrowia substancji powstaje po wpływem wysokiej temperatury. Tak więc olej rzepakowy najlepiej używać, kiedy smażymy coś szybko.

Olej kokosowy

Jest to jedne z najlepszych i bezpiecznych tłuszczy. Olej kokosowy ma wysoki punkt dymienia, a w jego składzie z większości znajdują się nasycone kwasy tłuszczowe, więc nawet przy długotrwałym smażeniu, czy pieczeniu nie wytwarzają się szkodliwe związki. Warto również pamiętać, że spożywanie oleju kokosowego nie wpływa na podwyższenie się poziomu złego cholesterolu we krwi, więc nie ma on negatywnego wpływu na układ sercowo—naczyniowy. Idealnie nadaje się dla osób na diecie, a to ze względu na to, że podczas smażenia produktów na tym oleju dania nie nasiąkają tłuszczem.

Olej ryżowy

Nie wiele osób decyduje się na jego stosowanie, a to jest błąd. Olej ryżowy tak samo jak kokosowy ma wysoki punk dymienia. A jego skład jest bardzo korzystny, ponieważ w większości składa się one z kwasów tłuszczowych. Dzięki temu smażenie na oleju ryżowym jest bezpieczne dla zdrowia nawet jeśli smażymy w wysokich temperaturach i przez długi czas. Możemy go używać do różnorodnych dań, a to dzięki temu, że ma on neutralny i łagodny smak i zapach, więc nie zmienia smaku potraw.

Masło

Wiele osób decyduje się na smażenie na maśle, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Mimo tego, że ma on wysoki skład tłuszczów, to wszystkie te składniki przemieniają się w toksyczne związki w szybkim tempie, ponieważ masło bardzo szybko zaczyna się palić pod wpływem nawet niskich temperatur. A przyczyną tego jest wysoka zawartość białka.