Suplementy dla siatkarzy

 

Muscle-Zone Sklep

Siatkówka w formie jaką znamy dziś powstała w Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku. Dzięki prostym zasadom i widowiskowym zagrywkom sport ten szybko stał się popularny na całym świecie. Aby zagrać z siatkę nie są potrzebne drogie sprzęty, wystarczy kawałek równej powierzchni, piłka i kilka osób chętnych do gry. Okazjonalnie w siatkówkę mogą grać wszyscy. Jednak gdy siatkówka staje się czymś więcej niż tylko urlopową rozrywką siatkarz musi zwrócić uwagę na swoją codzienną dietę. Półzawodowe i zawodowe granie w piłkę siatkową właściwe narzuca konieczność suplementowania niektórych elementów odżywczych. W profesjonalnych drużynach każdy z graczy ma zaprojektowaną dietę oraz indywidualnie dobrane zestawy witamin, minerałów i odżywek. Po jakie suplementy powinny sięgać osoby, które swoją grę traktują poważnie, ale które nie mogą liczyć na profesjonalną pomoc drużynowego dietetyka?

Siatkówka to sport ogólnorozwojowy 

Siatkówka jest sportem wymagającym doskonałej kondycji całego ciała. W kontekście tego sportu zazwyczaj mówi się przede wszystkim o sile nóg. Rzeczywiście silne nogi pozwalają na szybki odbiór piłki i przekładają się na jakość wyskoku w trakcie serwu. Dla siatkarza ważne są jednak także mięśnie pleców i brzucha, które przekładają się na siłę z jaką uderzana jest piłka. Bardzo istotne dla siatkarza są też dłonie od których zależy jakość odbierania i serowania piłki. Równie ważna co siła jest technika gry. Nawet drobne różnice w postawie mogą istotnie wpłynąć na tor lotu piłki. Jednak sprawne ciało i perfekcyjne opanowanie techniki to nie wszystko. Siatkówka to sport wymagający sprawnego umysłu. Siatkarz musi być w stanie przewidzieć ruchy przeciwnika i błyskawicznie na nie reagować, a trzeba pamiętać, że nie jest na boisku sam, musi on brać pod uwagę zachowanie swoich kolegów z drużyny.

 

Po jakie suplementy powinni sięgać siatkarze ?

Punktem wyjścia do suplementacji dla siatkarzy powinna być typowa suplementacji stosowana przez wszystkich, którzy intensywnie trenują. Węglowodany przed treningiem dadzą energię, a białka po treningu zapewnią mięśniom regeneracje. W trakcie treningu siatkarz powinien sięgać po napój izotoniczny, który doskonale nawodni organizm. Jeśli trening jest dłuższy niż 2 godziny w jego trakcie sportowiec powinien sięgnąć po przekąskę węglowodanową, bez niej znacząco zwiększy ryzyko uszkodzenia mięśni i szybko zacznie odczuwać zmęczenie. Nie wolno przy tym zapomnieć, że trening ma na celu ciągłą poprawę kondycji fizycznej, a nie zwiększenie masy mięśniowej.

Aby poprawić sprawność fizyczną, ale uniknąć zbytniej rozbudowy mięśni siatkarze chętnie sięgają po jabłczan kreatyny, który wspomaga transport kreatyny do mięśni. Substancja ta w mniejszym stopniu zatrzymuje wodę w organizmie niż klasyczna kreatyna (monohdrant kreatyny), a efekty wizualne są mniej spektakularne. Dla siatkarzy ważniejszy jest jednak realny przyrost mięśni.

Dla zwiększenia szybkości reakcji sportowcy często stosują kofeinę. Siatkarze częściej wybierają jednak związki jak piracetam lub tyrozyna. One również pobudzają i zwiększają uwagę i szybkość reakcji, jednak nie odwadniają oraz nie podnoszą poziomu kortyzolu. Za tym, że rezygnacja z kofeiny na rzecz zamienników to dobre rozwiązanie świadczy fakt, że w profesjonalnych ligach siatkarskich zawodnicy mają zakaz spożywania kofeiny nawet kilka dni przed meczem. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *