Suplementy dla maratończyków

Bieg maratoński jest dyscypliną, której korzenie sięgają starożytnej Grecji. Legenda mówi o odważnym posłańcu Filippidesie, który po bitwie pod Maratonem pobiegł do Aten, by ostrzec mieszkańców miasta o nadciągającej flocie perskiej. Filippides miał biec bez przerwy nieco ponad 37 km i umrzeć zaraz po przekazaniu bezcennej dla Ateńczyków wiadomości. Obecnie klasyczna długość maratonu to 42,195 km. Dlaczego akurat taka? W czasie pierwszych igrzysk olimpijskich odległość z Maratonu do Aten „zaokrąglono” do 40 km, a następnie dodatkowo wysłużona w taki sposób, by morderczy biegu kończył się na wysokości trybuny, na której zasiadał król Wielkiej Brytanii Edward VII.
Biegi maratońskie szybko zyskały popularność. Biegali w nich nie tylko profesjonalni sportowcy, ale również amatorzy. Okazją do tego są liczne maratony uliczne – obecnie każde duże miasto ma swój maraton, a w największych z nich biorą dziesiątki tysięcy biegaczy. Jednak ogromna popularność tego sportu nie powinna sugerować, że jest to łatwy sport. Chodzi bowiem o przebiegnięcie ponad 40 km. To odległość, jaka dzieli Puck od Helu, albo Toruń od  Bydgoszczy. Taki bieg jest ogromnym wysiłkiem dla organizmu, dlatego należy się do niego rzetelnie przygotować.

 

Muscle-Zone Sklep

Najważniejsze jest dobre przygotowanie


Zależnie od kondycji początkowej przygotowanie do maratonu może zająć od 3 miesięcy do roku. W trakcie przygotowań stopniowo buduje się formę i przygotowuje organizm do wysiłku. W tym czasie konieczne jest dbanie o stawy, bieganie to dla nich duże obciążenie. Stosowanie preparatów typu: kolagen, witamina D, E i kwas askorbinowy oraz minerały takie jak wapń, selen, czy cynk jest bardzo ważne dla zachowania zdrowia. Trenując do maratonu nie można zapomnieć również o odpowiednim odżywieniu mięśni, dlatego warto jest sięgać po odżywki białkowe oraz przekąski węglowodanowe. Zapewnią one mięśniom ochronę przed uszkodzeniami i pozwolą im odbudować się po wysiłku. W przypadku treningów do maratonu nie należy unikać suplementów, nawet najlepiej zbilansowany posiłek nie dostarczy biegaczowi niezbędnej ilości białka i nie zapewni organizmowi odpowiednio szybkiego odżywienia.


Suplementy w trakcie biegu


Maratony  to wyjątkowy sport. Również w trakcie samego biegu konieczne jest odżywianie organizmu. Na trasie maratonów zawsze ustawiane są stanowiska na których czekają na maratończyków napoje i przekąski. Ludzkie mięśnie bez otrzymania zewnętrznego źródła energii nie powinny pracować dłużej niż 2 godziny. Nawet profesjonalni biegacze nie są w stanie przebiec maratonu poniżej tego czasu.

Konieczność wspierania organizmu nie dotyczy tylko amatorów. Dowodzi tego eksperyment Alberto Salazara, który zdecydował się przebiec maraton bez korzystania z napojów i przekąsek. Udało mu się, jednak niemal podzielił los Filippidesa. Skrajnie wycieńczonemu maratończykowi lekarze musieli podać tlen oraz kroplówkę, a jego życie było realnie zagrożone. Po co więc sięgać w trakcie biegu? Najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie. Zamiast wody lepiej jest sięgnąć po napój izotoniczny, który zapobiega odwodnieniu, odżywia organizm dzięki zawartości łatwo przyswajalnych cukrów oraz uzupełnia utracone wraz z potem minerały: magnes, sód i potas. Aby na mecie móc cieszyć się pełnym zdrowiem, w trakcie biegu powinno się sięgnąć również po węglowodany. Dobrze znanym rozwiązaniem są batoniki energetyczne. Wśród biegaczy coraz popularniejsze są też żele węglowodanowe dostępne w formie wygodnych, jednorazowych saszetek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *