Suplementy dla kobiet w ciąży

Ciąża to niezwykle istotny czas dla każdej kobiety. W okresie tym przyszła mama dba nie tylko o swoje zdrowie, ale także o zdrowie swojego dziecka, by mogło się ono prawidłowo rozwijać. Ogromne znaczenie ma wówczas prawidłowy tryb życia, w tym przede wszystkim odpowiednie odżywianie. Konieczne jest spożywanie należytych ilości składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Pomogą nam w tym suplementy diety. Jest ich naprawdę wiele, ale z pewnością każda kobieta w okresie ciąży zastanawia się, które z nich może stosować bez przeszkód. Najbardziej znany jest oczywiście kwas foliowy, o którym dowiadujemy się jeszcze przed planowaną ciążą. Jednakże poza nim jest mnóstwo innych preparatów, które przyniosą wiele korzyści dla zdrowia. Warto zapoznać się z nimi, by mieć pewność, że dostarczamy sobie i swojemu dziecku wszystko, co jest potrzebne. 

Muscle-Zone Sklep

Jakie suplementy dla kobiet w ciąży?

Pierwszym przykładem jest wspomniany już kwas foliowy. Jest to jedna z witamin z grupy B, której nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie. Kwas foliowy jest konieczny do procesu wytwarzania krwinek czerwonych, regulacji rozwoju komórek nerwowych oraz do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Witamina B9 jest też czynnikiem rozwoju i wzrostu, a dodatkowo jest niezbędna do syntezowania DNA, co jest szczególnie ważne na początku ciąży. Kwas foliowy warunkuje prawidłowe wzrastanie płodu, a poza tym jest w stanie redukować wady cewy nerwowej. W związku z tym jego przyjmowanie jest niesamowicie ważne, gdyż niedobór może prowadzić do wad rozwojowych dziecka, takich jak rozszczep podniebienia czy zespół Downa. Należy podkreślić, iż suplement ten stosuje się minimum miesiąc przed planowaną ciążą oraz przynajmniej przez trzy jej pierwsze trymestry. Zaleca się przyjmowanie około 400 mikrogramów (0,4 mg), zaś w przypadku występowania wad rozwojowych w rodzinie kobieta powinna stosować minimum 4 mg witaminy B9 na dobę. Poza tym warto sięgać także po inne witaminy z grupy B, które obniżają poziom homocysteiny i redukują ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej. 

Będąc w ciąży warto sięgnąć również po preparat z choliną. Jest to prekursor acetylocholiny i reguluje przewodzenie impulsów nerwowych u dziecka. Wspiera także jego układ nerwowy i dba o jego prawidłowy rozwój. Cholina wpływa również korzystnie na aktywność hormonalną, gdyż obniża poziom kortyzolu odpowiedzialnego za stres u dziecka. Należy spożywać około 325 mg choliny w ciągu dnia, zaś w przypadku, gdy kobieta jest w ciąży, powinna przyjmować jakieś 450 mg substancji na dobę. 

Tym, czego nie może zabraknąć w diecie ciężarnej kobiety jest witamina D3. To ona odpowiada na utrzymywanie prawidłowej gospodarki wapniowo-fosforowej. Poza tym reguluje pracę narządów, tkanek i komórek. Witamina D3 ma ogromny wpływ na proces transkrypcji, czyli przepisywania informacji genetycznej, a także umożliwia należyty rozwój kości. Zalecana dawka dzienna spożycia witaminy D3 wynosi 1500-2000 IU.

Innym przykładem preparatu dla przyszłych mam jest jod. Wpływa on na rozwój płodowy dziecka poprzez regulację pracy tarczycy u matki, co w efekcie przekłada się na prawidłowy rozwój kości oraz mózgu. Niedobór jodu może być przyczyną upośledzenia płodu, przedwczesnego odklejenia się łożyska, wad płodu, a nawet poronienia. Ciężarna kobieta powinna spożywać 200 μg jodu w ciągu doby, w co wlicza się również pierwiastek dostarczany wraz z pożywieniem, na przykład w formie ryb morskich czy wody mineralnej. Warto sięgać także po selen, który – podobnie do jodu – reguluje funkcjonowanie tarczycy. 

Nie możemy zapominać również o żelazie. Należy go stosować w formie suplementu diety przede wszystkim w okresie przed planowaną ciążą oraz od dziewiątego tygodnia aż do końca ciąży. Optymalna dawka żelaza w ciągu dnia wynosi około 60-120 mg. 

Mniej znanym suplementem dla kobiet ciężarnych jest DHA, który wpływa korzystnie na rozwój układu nerwowego oraz wzroku u dziecka. Kwas DHA buduje komórki nerwowe, mózg i siatkówkę oka, dlatego jest on konieczny do prawidłowego przebiegu ciąży. Preparat ten spożywa się w ilości 200 mg na dobę, choć zaleca się nawet 600 mg DHA, a przypadku zwiększonego ryzyka przedwczesnego porodu mówi się nawet o 1000 mg tej substancji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *