Suplementy diety – BCAA

BCAA to suplement diety zawierający w swoim składzie trzy aminokwasy egzogenne, czyli leucynę, izoleucynę oraz walinę. Preparat ten stosowany jest zwykle przez sportowców, szczególnie tych, którzy trenują sporty wytrzymałościowe czy sylwetkowe. Każdy z aminokwasów będących częścią składową BCAA posiada odrębne funkcje, które po połączeniu dają spektakularne efekty.

Muscle-Zone Sklep

Jak działa BCAA?

Leucyna to aminokwas egzogenny, co oznacza, że konieczne jest jego dostarczanie z zewnątrz w formie pożywienia czy suplementów diety, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć go samodzielnie. Głównym zadaniem leucyny jest zwiększanie syntezy białek i usprawnianie działania insuliny. Ponadto substancja ta pozwala lepiej wykorzystywać tak zwane okno anaboliczne.

Kolejnym z aminokwasów zawartych w BCAA jest izoleucyna. Tym, co ją charakteryzuje jest fakt, iż jest ona glukogenna i ketogenna, a przy tym stanowi odrębne źródło energii, gdy w naszym organizmie nie znajdują się wystarczające ilości kwasów tłuszczowych czy glukozy, czyli chociażby podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Poza tym izoleucyna jest konieczna do przeprowadzenia procesu syntezy białek.

Z kolei walina, jako trzeci egzogenny aminokwas występujący w suplemencie BCAA uczestniczy w syntezowaniu białek mięśniowych oraz w procesie wytwarzania energii. Jest to szczególnie przydatne podczas zwiększonego zapotrzebowania organizmu na energię, a więc na przykład w okresie długotrwałego stresu czy podczas wysiłku fizycznego. Warto także dodać, iż walina posiada działanie antykataboliczne i przyspiesza regenerację mięśni.

Suplement diety BCAA spełnia szereg ważnych funkcji w organizmie ludzkim. Z racji obecności w tym preparacie aminokwasów rozgałęzionych jest on bardzo przydatny we wszystkich dyscyplinach sportowych, ponieważ dzięki temu posiada działanie anaboliczne i wspiera syntezę białek mięśniowych, zapobiegając jednocześnie ich rozpadaniu podczas intensywnego treningu.

Co ciekawe, wysoki poziom aminokwasów we krwi jest sygnałem dla układu nerwowego, aby ten aktywował procesy uzyskiwania energii ze zgromadzonej już tkanki tłuszczowej. Poza tym podnoszenie tego poziomu wyeliminuje ryzyko katabolizmu mięśni, dlatego też nie będą one niszczone, a ich regeneracja będzie znacznie sprawniejsza. Związek ten świetnie sprawdza się również u osób, które pragną pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej, stąd warto sięgnąć po niego nie tylko w okresie redukcji, ale także podczas odchudzania.

Dawkowanie

Do tego aby BCAA działało prawidłowo i przynosiło efekty konieczne jest stosowanie odpowiednich jego dawek o właściwych porach. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie suplementu tuż po zakończeniu ćwiczeń siłowych, a jednocześnie jeszcze przed treningiem aerobowym. W ciągu dnia dawka dobowa powinna mieścić się w normie od 7 g do 20 g, zaś najkorzystniej jest przyjmować około 10 g BCAA. Podczas budowania masy mięśniowej powinniśmy sięgać po większe ilości preparatu, gdyż – jak już zostało wcześniej wspomniane – wspomaga on syntezę białek koniecznych do tworzenia mięśni. W tym okresie warto spożywać BCAA zaraz po przebudzenia, przed i w trakcie treningu siłowego. Niemniej jednak niezależnie od celu, który sobie założyliśmy suplement przynosi najwięcej korzyści, gdy stosujemy go w momentach okołotreningowych.

Co ważne, badania naukowe wykazują, iż BCAA ma bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Substancja ta znajduje się także w produktach pochodzenia naturalnego, co świadczy przede wszystkim o jej bezpieczeństwie.

Korzyści płynących ze stosowania tego popularnego suplementu diety, jakim jest BCCA są naprawdę imponujące. Jest to preparat wysoce uniwersalny, dlatego mogą go stosować osoby o różnym stopniu zaawansowania w sporcie, niezależnie od tego, czy budują masę mięśniową, są na redukcji, czy też po prostu odchudzają się. Produkt ten łączy w sobie skuteczność i bezpieczeństwo. Oczywiście im intensywniejsze treningi wykonujemy, tym bardziej przyda nam się sięgnięcie po BCAA, co z pewnością przyniesie widoczne rezultaty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *