Suplementacja dla lekkoatletów – po co warto sięgnąć?

Lekkoatletyka jest jedną z najstarszych dyscyplin sportowych. Zalicza się do niej biegi, skoki, rzuty (dyskiem i oszczepem) oraz chód. Chociaż każda z tych aktywności jest inna, łączy je fakt, że opierają się na naturalnym ruchu. Możliwość szybkiego biegania, długiego marszu, dalekich skoków, czy celnych rzutów była na co dzień potrzebna ludziom w czasach, gdy ich życie zależało od tych umiejętności. Można założyć, że już ludzie pierwotni trenowali rzut do celu, by zwiększyć swoje szanse w czasie polowania.
Lekkoatletyka jako dyscyplina sportu często kojarzona jest ze starożytną Grecją i pierwszymi igrzyskami olimpijskimi. Ówcześni sportowcy mierzyli się właśnie w tym, kto szybciej pobiegnie lub dalej rzuci dyskiem. Może dlatego obecnie lekkoatletyka jest często postrzegana jako najszlachetniejszy rodzaj sportu.

W lekkoatletyce liczy się przede wszystkim sprawność, gibkość i wydolność oddechowa. Przyrost masy mięśniowej jest ważny, jednak nie jest celem, ale środkiem do jego osiągnięcia. O ile osoby trenujące rzuty dyskiem czy oszczepem są silnie umięśnione, to wśród biegaczy, czy chodziarzy przeważają osoby smukłe, a wśród skoczków sportowcy o bardzo szczupłej sylwetce.

Muscle-Zone Sklep

 

Jak wzbogacić dietę lekkoatlety?
Osoby decydujące się na treningi lekkoatletyczne powinna w pierwszej kolejności zadbać o zbilansowaną, bogatą w witaminy i minerały dietę. Posiłki powinny zawierać znacznie ilości białka budującego mięśnie oraz wapnia, który wspiera narażone na znaczne obciążenia kości. Ze względu na fakt, że w lekkiej atletyce bardzo ważna jest duża sprawność oddechowa, osoby decydujące się na nią jej uprawianie powinny kategorycznie zrezygnować z palenia papierosów oraz maksymalnie ograniczyć czas przebywania w zadymionych pomieszczeniach. Sprzyja im natomiast czyste, pozbawione smogu powietrze.

 

Wsparcie dla kości i stawów
Dla uprawiających lekką atletykę wapń dostarczany w posiłku może nie wystarczyć. Każdy trening jest bowiem potencjalnym zagrożeniem złamaniem. Suplementy bogate w ten minerał nie tylko utwardzają kości, ale też wspierają je w trakcie ewentualnego leczenia kontuzji. Ale to nie wszystko. Wapń jest konieczny dla zachowania prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, stanowi ważny budulec mięśni oraz sprzyja prawidłowemu przebiegowi procesów metabolicznych. Wapń powinien być przyjmowany razem z witaminą D3, która poprawia jego wchłanianie, utrzymuje jego optymalny poziom we krwi i wspiera działanie mięśni.

Drugim suplementem, który jest bardzo ważny dla osób uprawiających lekką atletykę, jest kolagen – jedno z białek występujących w ludzkim organizmie. Zazwyczaj jest kojarzony z kremami przeciwzmarszczkowymi, jednak jest dla nas o wiele cenniejszy. Najważniejszą cechą kolagenu jest to, że stanowi główny budulec kości, ścięgien i stawów. Kolagen tworzy również połączenia między tkankami, gwarantując ich elastyczność i trwałość. Podawanie kolagenu dodatkowo przyśpiesza regenerację chrząstek stawowych, które podczas treningów lekkoatletycznych narażone są na znaczne obciążenia.

Dla dodatkowej ochrony stawów lekkoatletom poleca się również glukozaminę, naturalnie występujący w ludzkim organizmie aminocukier. Wzmacnia on i regeneruje stawy, a w przypadku kontuzji czy zwyrodnień zmniejsza ból. Dodatkową zaletą suplementu jest, że nasz organizm doskonale przyswaja ją z tabletek.
Dyscypliny lekkoatletyczne są doskonałym sportem dla tych, którzy poszukują naturalnego ruchu. Znajdą tu coś dla siebie osoby o rozbudowanej muskulaturze i o drobniejszej budowie. Należy jednak pamiętać, że mogą one obciążać organizm sportowca, dlatego w wypadku tych dyscyplin suplementacja jest koniecznością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *