Nocna zmiana a trening

Wielu sportowców zastanawia się, jak pogodzić pracę na nocną zmianę z ćwiczeniami. Jak wtedy pracuje organizm, czy ćwiczenie siłowe, to na pewno dobry pomysł, kiedy pracuje się w nocy? Jeśli pracujesz na nocną zmianę, to z pewnością zastanawiasz się, jak powinien wyglądać trening w takie dni, czy w ogóle warto ćwiczyć. Dziś dowiemy się, czy nocna zmiana zmusza nas do zmian zasad treningowych, a jeśli tak to jakie są to zmiany.

O jakiej porze dnia ćwiczyć przy nocnych zmianach w pracy?

To kiedy powinieneś ćwiczyć po nocnej zmianie lub przed pracą na nocną zmianą, zależy od tego jaki wygląda twój trening i jaki cel chcesz osiągnąć. Jeśli zależy ci na redukcji masy mięśniowej, to najlepiej wykonywać ćwiczenia zaraz po przespaniu się po nocnej zmianie. Przy takim treningu twój organizm musi być wypoczęty. Natomiast jeśli zależy ci na zwiększeniu swojej siły mięśniowej, to znacznie lepiej zrobisz, jeśli zaczniesz ćwiczyć wieczorem, niedługo przed pracą. Jeśli trenujesz, by zwiększyć masę mięśniową,  możesz ćwiczyć zaraz po zakończeniu pracy na nocną zmianę. Rano po pracy mięśnie nie są jeszcze zmęczone, ale po treningu właśnie takie będą, więc sen będzie dla nich czasem, kiedy będą miały szansę się regenerować.

Muscle-Zone Sklep

Jak nocna zmiana wpływa na efekty treningów

To, że pracujesz na nocną zmianę nie oznacza, że nie opłaca ci się ćwiczyć. Nadal możesz ćwiczyć i osiągnąć wymarzone cele, ale musisz liczyć się z tym, że ich osiągnięcie może zająć ci więcej czasu niż osobom, które pracują w ciągu dnia. Pamiętaj również o tym, że twój system treningowy nie będzie wyglądał tak samo jakbyś pracował na dzień. Przykładowo, kiedy twoim celem jest zwiększenie masy mięśniowej, to musisz pamiętać, że przy takiego rodzaju ćwiczeniach najważniejsza jest regeneracja mięśni. Ten proces może postępować wolniej, kiedy pracujesz na nocną zmianę. Nie zapominaj więc o przespaniu przynajmniej sześciu godzin po nocnej zmianie, by mięśnie miały czas na regenerację. W takim systemie pracy możesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, jeśli twoim celem jest rozbudowa masy mięśniowej. Większe ilości treningów mogą być dla ciebie zbyt wyczerpujące, a mięśnie nie będą miały czasu na regenerację i rozbudowę. A jeśli twoim celem jest rzeźba, to możesz ćwiczyć tak jak przy pracy na dzień. Nie są to wymagające ćwiczenia, które niszczą mięśnie, więc nie wpłyną one negatywnie na twoje samopoczucie. Jednak efekty ćwiczeń mogą pojawić się nieco później. U osób, które trenują, by zmniejszyć masę tłuszczową najlepiej ćwiczyć trzy razy w tygodniu, chociaż przy pracy na dzień zaleca się przeprowadzanie treningu sześć razy w tygodniu. Warto również pamiętać, że kiedy pracujesz na nocną zmianę,  twój metabolizm pracuje w zwolnionym tempie nawet jeśli organizm przyzwyczaił się do takiego systemu pracy. Mimo to spalanie tkanki tłuszczowej będzie trwało znacznie dłużej niż gdybyś pracował w dzień.