Najważniejsze witaminy dla sportowców

 

Każdy sportowiec, który myśli o wyrzeźbionej sylwetce, silnych i dużych mięśniach musi pamiętać, że witaminy to niezbędny składnik, który odżywia cały organizm w tym mięśnie i stawy, które są najważniejsze podczas treningu. W czasie wysiłku fizycznego witaminy zostają wytrącone z organizmu przez co zapotrzebowanie na te składniki odżywcze znacząco się zwiększa. Wszyscy sportowcy powinni wiedzieć, jakie witaminy są dla nich najważniejsze.

Muscle-Zone Sklep

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B biorą udział w procesach metabolicznych. Mają więc one związek z wytwarzaniem energii podczas ćwiczeń. Podczas wysiłku fizycznego poziom witaminy B we krwi znacząco spada, dlatego tak ważne jest jej uzupełnianie. Najlepiej spożywać produktu naturalne, które są bezpiecznym źródłem tej ważnej witaminy. Jednak sportowcy, których trenują wysiłkowo przez długi czas mogą potrzebować większej dawki witaminy B, więc niezbędne okażą się suplementy diety, które dostarczą do organizmu ten niezbędny dla sportowców składnik odżywczy.

Witamina C

Nie wielu sportowców zdaje sobie sprawę, jak ważna dla ich organizmu jest witamina C. Dla większości osób jest ona jedynie witaminą, która wspiera układ odpornościowy. Jednak jej rola w organizmie sportowca jest o wiele większa. Po pierwsze jest ona odpowiedzialna za prawidłowy przebieg metabolizmu białek, w tym kolagenu. Kolagen zaś jest jednym z głowach składników tkanki łącznej, która obecna jest w mięśniach i kościach. Jeśli tkanka łączna nie jest odpowiednio odżywiona, to znacząco zwiększa się ryzyko występowania urazów. Warto również pamiętać, że witamina C jest jedną z witamin, które najlepiej rozpuszczają się w wodzie, a przecież woda to jeden z budulców mięśni. Tak więc im więcej witaminy C spożywamy tym lepiej odżywione są mięśnie.  Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Tak więc ma ona zdolność do niszczenia rolnych rodników, a w tym przypadku do ochrony mięśni przed działaniem rodników. To ma pozytywny wpływ na wzrost mięśni oraz  ich prawidłowe odżywienie. Jest to witamina, która zwiększa przyswajalność żelaza, a on jest pierwiastkiem, który wspomaga łączenie tlenu z hemoglobiną.  Dzięki temu mięśnie podczas ćwiczeń są lepiej dotlenione.

Witamina D

Witamina D ma wiele pozytywnych właściwości dla organizmu człowieka, jednak dla sportowców jej najważniejszą rolą jest to, że zwiększa ona przyswajalność wapnia. A wapń jest niezbędnym składnikiem dla mięśni. Zapobiega ich skurczom, które często występują zaraz po treningu i są niezwykle bolesne. Oczywiście wapń jest najważniejszym budulcem układu kostnego, który wspiera rozbudowę i wzrost masy mięśniowej.

Witamina A i E

Są to witaminy, które chronią mięśnie przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Badania wykazały, że sportowcy spożywający odpowiednie dawki witaminy A i E odczuwali mniejszy ból mięśni po treningu, a mięśnie znacznie szybciej regenerowały się po wymagających ćwiczeniach. Są one niezbędne do regulacji pracy układu hormonalnego. Odpowiadają za regulację syntezy hormonów nadnerczy.