Mity o białku, które musisz znać

 

Na temat białka wśród osób aktywnych fizycznie narodziło się wiele mitów, które często powtarzamy i wierzymy w nie. Czas jednak ustalić, że białka to nie tylko składnik odżywczy do budowania masy mięśniowej i jest on wartościowy dla każdego organizmu żywego. Jakie mity o białku są najczęściej powtarzane?

Muscle-Zone Sklep

Białko zwierzęce jest najlepsze

Przez wiele lat uważano, że to białka zwierzęce są lepsze niż białka pochodzenia roślinnego. Miało tak, być ponieważ białka pochodzenia zwierzęcego są bogate w liczne aminokwasy, również te z grupy egzogennej, czyli niezbędnej dla zdrowia organizmu. Białka pochodzenia roślinnego miały być ubogie w te składniki odżywcze. Jednak obecne badania wykazały, że białka roślinne również są bogate w aminokwasy egzogenne, a w niektórych przypadkach są one nawet jeszcze bardziej skuteczne niż białka pochodzenia zwierzęcego. Tak więc pierwszy mit mamy za sobą. Jakie jeszcze tezy na temat białek nie są prawdzie?

Nie można łączyć kreatyny z białkami

Jest to mit, który sprawia, że wiele osób rezygnuje z suplementacji przebadanymi i skutecznymi odżywkami, które mają na celu poprawić funkcjonowanie naszego organizmu podczas ćwiczeń. Warto jednak pamiętać, że stwierdzenie iż spożywanie białek i kreatyny ma na nasz organizm zły wpływ, jest błędne. Jest to połączenie bezpieczne, a wielu naukowców jest nawet zdania, że połączenie to wzmacnia działanie obu tych suplementów diety.

Nie powinno się jeść białek razem z węglowodanami

Nie jest to prawda. Nasze posiłki powinny składać się różnego rodzaju składników odżywczych, dlatego nie możemy zmieniać zasad zdrowego żywienia, by oddzielić posiłki białkowe od tych, które zawierają węglowodany. Warto więc wiedzieć, że takie połączenie może się nawet przyczyniać do szybszego trawienia. A dodatkowo połączenie białek i węglowodanów sprawia, że w organizmie nie następuje tak drastyczny wzrost glukozy we krwi.

Posiłek po treningu powinien składać się tylko z białka

Białko po treningu jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym, który jest potrzebny do zahamowania procesów katabolicznych i prowadzi do rozpoczęcia procesów regeneracji i odbudowy uszkodzonych tkanek mięśniowych. Nie ma jednak powodu, by podczas posiłku po treningu rezygnować ze spożywania innych składników odżywczych, które również mogą wspomóc pracę przemęczonego organizmu. Warto pamiętać, że każdy posiłek powinien być pełnowartościowy, więc musi zawierać składniki odżywcze z różnych grup.

Białka tracą na wartości podczas gotowania

Jest wiele osób, które uważają, że białka stają się nie wartościowym produktem, kiedy są gotowane. Takie stwierdzenie mogło pojawić się przez to, że wiele gotowanych warzyw traci swoje wartości odżywcze w wodzie. Tak jednak nie dzieje się z białkami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *