Kofeina – działanie i właściwości

 

Kofeina to jeden z najpopularniejszych naturalnych składników pobudzających. Kiedy jesteśmy zmęczeni często sięgamy po kawę lub herbatę. Jednak to nie tylko w tych produktach znajduje się kofeina. Jej źródłem są ziarna kawy, kakaowca, liście herbaty oraz w wielu innych roślinach. Jest to produkt, po który sięgamy najczęściej, kiedy chcemy odzyskać siły, czy poprawić koncentrację. Warto więc zgłębić wiedzę na temat kofeiny i tego jakie ma właściwości.

Muscle-Zone Sklep

Kofeina na potencję

Badania wykazały, że mężczyźni pojący około dwie filiżanki kawy, czyli spożywają kofeinę są mniej narażeni na występowanie zaburzeń erekcji niż mężczyźni, którzy piją nie więcej niż pół filiżanki dziennie. Jednak kofeina ma działanie na potencję jeśli problemy z erekcją wynikają z przemęczenia.

Kofeina na poprawę nastroju

Kofeina to związek, który często możemy znaleźć w składzie tabletek przeciwbólowych. Nic w tym dziwnego, jest to przecież produkt, który ma właśnie takie działanie. Jest ona odpowiedzialna na pobudzanie produkcji hormonu, który odpowiedzialny jest za uczucie zadowolenia, inaczej zwanego dopaminą. Dodatkowo ma ona również zdolność do obniżania poziomu histamii, czyli związku, który jest odpowiedzialna za pojawianie się reakcji alergicznych. Może być wykorzystywana przy leczeniu astmy oskrzelowej, ponieważ je rozszerza. A coraz więcej naukowców jest zdania, że kofeina może mieć związek ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na cukrzyce typu 2.  Tego jednak nie możemy potwierdzić, ponieważ kofeina nie została jeszcze zbadana na tyle, by postawić pewną tezę.

Kofeina na lepszą pamięć

Kofeina najczęściej jest wykorzystywana jako suplement diety wspomagający pracę mózgu. A to dzięki temu, że poprawa ona pamięć, przez pobudzanie kory mózgowej do pracy. Dzięki temu stajemy się bardziej skupieni, łatwiej idzie nam zapamiętać nowe informacje. Przestajemy czuć się senni i zmęczenie. Warto jednak pamiętać, że efekty te nie trwają długo. Średni efekt działania kofeiny utrzymuje się na cztery godziny po spożyciu. To ile działać będzie kofeina zależy również od szybkości naszego metabolizmu. Im szybszy jest tym szybciej pozbędzie się kofeiny z organizmu.

Kawa, a niedobór składników odżywczych

Wiele się słyszy na temat tego, że kawa wypłukuje z organizmu nadmierne ilości składników odżywczych. To nie do końca prawda. Kofeina ma działanie moczopędne, więc może przyczyniać się do wydalania w organizmu wapnia, który zostanie wytrącony z organizmu wraz z moczem. To jednak nie oznacza, że picie kilku filiżanek kawy dziennie, czy przyjmowanie suplementów diety z kofeiną będzie miało wpływ na zwiększenie ryzyka zachorowania na osteoporozę. Warto jednak pamiętać, że osoby, które mają problemy z przyswajalnością wapnia i cierpią na jego niedobór nie powinny pić kawy i spożywać kofeiny, ponieważ to może przyczynić się do całkowitego zaniku tego składnika odżywczego w organizmie, a to przyczynić się może do występowania wielu chorób.