EAA – czym są i dlaczego warto je stosować?

O aminokwasach BCAA słyszy się wiele. Niemal na każdej stronie internetowej oferującej zakup aminokwasów rozgałęzionych możemy znaleźć artykuł na temat tego jak stosować i jak wybrać BCAA. Zapomina się jednak, że to nie aminokwasy rozgałęzione są najważniejsze dla sportowców, a aminokwasy egzogenne. I to suplement diety EAA jest kompleksowym zbiorem wszystkich aminokwasów egzogennych, bez których organizm  człowieka nie były w stanie funkcjonować. Może więc warto przekonać się o tym czym są EAA i jak je stosować?

Czym dokładnie są EAA?

Wszystkie mięśnie i tkanki w organizmie, które są zbudowane z białka zawierają w sobie aminokwasy. Są one poszczególnym materiałem budulcowym. Część z tych aminokwasów jest typu egzogennego. Co oznacza, że organizm człowieka nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć. Są one inaczej nazywane niezbędnymi, a to dlatego, że właśnie takie są. Bez ich obecności organizm, a przede wszystkim mięśnie nie są w stanie prawidłowo funkcjonować. Niedobór tych aminokwasów w organizmie może doprowadzić na przykład do zatrzymania procesu wzrostu masy mięśniowej, a nawet przy długotrwałym wysiłku fizycznym do całkowitego zaniku mięśni. Do tych najważniejszych  kluczowych aminokwasów egzogennych należą:

Muscle-Zone Sklep
  • Leucyna,
  • Izoleucyna,
  • Walina,
  • Lizyna,
  • Metionina,
  • Tryptofan,
  • Fenyloalanina,

Korzyści wynikające ze stosowania EAA

Organizm człowieka potrzebuje aminokwasów egzogennych, tak więc naszym zadaniem jest uzupełnienie diety w odpowiednie składniki odżywcze, które nam je dostarczą lub kiedy dieta nie jest wystarczająca można skorzystać ze wsparcia suplementów diety EAA. Ich uzupełnienie jest koniecznie zwłaszcza po wysiłku fizycznym, ich obecność to kluczowe zadanie, by rozpocząć procesy anaboliczne. Większość osób decyduje się na zastosowanie aminokwasów BCAA, by wesprzeć procesy regeneracyjne tkanki mięśniowej, jednak skuteczne może okazać się skorzystanie ze zbioru egzogenów EAA. Na początek jednak warto uzupełnić dietę w składniki takie jak:

  • Mięso,
  • Ryby,
  • Jajka,
  • Nabiał,

Są to produkty bogate w aminokwasy egzogenne. Jeśli to jednak nie wystarcza, to konieczne wydaje się sięgnięcie po wysokiej jakości suplementy diety.

Jak dawkować i przyjmować EAA

Optymalną dawką aminokwasów EAA to od siedmiu do piętnastu gramów dziennie. Najlepiej spożywać je pół godziny przed treningiem lub zaraz po skończeniu ćwiczeń. Zaleca się również spożycie jednej dawki suplementu diety w trakcie wykonywania wysiłku. To jak będzie wyglądał sposób przygotowania zależy do tego w jakiej formie go wybierzemy. Na rynku dostępne są suplementy diety w tabletkach, w przypadku EAA znacznie łatwiej jest ją przyjmować właśnie w tej postaci. Jednak możemy dostać je również w proszku, w takim wypadku przed spożyciem należy rozmieszać je z wodą i wypić.