BCAA i ECAA – jak łączyć, czy to połączenie daje jakieś efekty?

O BCAA słyszy się wiele. Są to jedne z najpopularniejszych produktów w grupie suplementów diety dla sportowców. Natomiast o EAA słyszy się niewiele, a jest to również skuteczny produkt co jego lepiej rozpoznawalny odpowiednik. Oba te suplementy to zbiór aminokwasów rozgałęzionych. Są one niezwykle ważne dla sportowców, a jest tak, ponieważ mają one wpływ na procesy anaboliczne i kataboliczne. Czy stosowanie tych obu suplementów jednocześnie jest skuteczne i bezpieczne?

Kiedy stosować BCAA I EAA

Ich działanie jest bardzo podobne. Zawierają one zbór najważniejszych aminokwasów rozgałęzionych o charakterze egzogennym. Co oznacza, że są one niezbędne dla każdego człowieka, z zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie. Są one tak nazywane, ponieważ organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć. A to powoduje, że to my jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie ich odpowiedniej ilości do krwi, mięśni i tkanek wraz z pożywieniem. To jednak nie jest łatwe zadanie. Mimo, że każdy z nas zdaje sobie sprawę, że to produkty naturalne, dieta są najważniejsze, to zapominamy o prawidłowym odżywianiu, więc pojawić się mogą u nas niedobory. Na początek, jeśli czujemy, że nasz organizm zaburza swoją pracę i brakuje w naszej diecie aminokwasów egzogennych, należy wprowadzić do diety produktu bogate w te składniki odżywcze. A jeśli to nie pomoże, kolejnym krokiem powinno być sięgnięcie po wsparcie w postaci suplementów diety. A jakie są objawy niedoboru aminokwasów rozgałęzionych?

Muscle-Zone Sklep
  • Osłabienie organizmu,
  • Brak energii,
  • Bóle mięśni i stawów,
  • Osłabiona kondycja skóry,
  • Zmniejszająca się masa mięśniowa,
  • Brak efektów mimo ćwiczeń i odpowiedniej diety,

Jeśli pojawił się u ciebie chociaż jeden z tych objawów warto zastanowić się, czy prowadzona przez ciebie dieta jest odpowiednio zbilansowana i bogata we wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki odżywcze. Dostarczenie witamin, minerałów, czy aminokwasów wraz z dietą nie jest trudne dla osób mało aktywnych fizycznie. Jednak U sportowców zwiększa się zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze, więc w wielu przypadkach nawet dobrze zbilansowana dieta może zawieść.

Jak działa BCAA i ECAA

Ich działanie jest bardzo zbliżone do siebie. Ich skład również nie różni się do siebie zbyt bardzo. Oba te suplementy diety wpływają na proces anaboliczny oraz wspomagają regenerację tkanek mięśniowych po treningu, jednocześnie zwiększając ich objętość. Mają one również wpływ na zahamowanie procesów katabolicznych, które mogą przyczyniać się do zwiększenia się mikrouszkodzeń we włóknach mięśniowych. Przez to, że ich działanie jest tak bardzo zbliżone do siebie wiele osób zastanawia się, czy łączenie tych suplementów diety ma w ogóle sens?

Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna. O możliwości łączenia BCAA oraz EAA powinien decydować producent. Najczęściej jednak nie ma potrzeby łączenia tych dwóch składników. Jedne suplement diety z aminokwasami rozgałęzionymi w zupełności wystarczy jako uzupełnienie diety sportowca.