Ashwagandha pomaga kontrolować wagę

Przewlekły stres wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi, w tym z nadwagą i otyłością. Naukowcy z Indii sugerują osobom, które są chronicznie zestresowane, aby rozważyły przyjęcie ashwagandha (Withania somnifera), aby zapobiec przyrostowi masy ciała, a w konsekwencji otyłości. Ashwagandha jest powszechnie stosowanym adaptogenem i jest znana ze zmniejszania stresu i niepokoju.

Celem badań była ocena bezpieczeństwa i skuteczności ekstraktu z korzeni ashwagandha w podwójnie ślepym, randomizowanym badaniu z grupą kontrolną przyjmującą placebo. Do badania zostały zrekrutowane 52 osoby będące pod wpływem przewlekłego stresu. Podawano im albo 300 miligramów (mg) ashwagandha, albo placebo dwa razy dziennie przez osiem tygodni.

Muscle-Zone Sklep

Naukowcy wykorzystali Kwestionariusz badający subiektywną ocenę stresu i łaknienia, a także Kwestionariusz zadowolenia z Oksfordu i Kwestionariusz jedzenia trójczynnikowego. Mierzyli również poziom kortyzolu w surowicy, masę ciała i wskaźnik masy ciała (BMI) uczestników. Pomiary przeprowadzono na początku badania, w czwartym tygodniu i w ósmym tygodniu.

Wyniki badania opublikowane w „Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine” ujawniły, że chronicznie obciążeni stresem ludzie, którzy przyjmowali ekstrakt z korzenia ashwagandha, wykazywali redukcję psychologicznych i fizjologicznych wskaźników stresu. Leczenie ashwagandha poprawiło także ich samopoczucie psychiczne i zmniejszyło poziom kortyzolu w surowicy.

Ponadto ekstrakt z korzenia ashwagandha ograniczył apetyt uczestników na jedzenie i poprawił ich zachowania żywieniowe. Ci, którzy otrzymali suplementy zawierające ashwagandha, doświadczyli zmniejszenia masy ciała i BMI. Stwierdzono również, że leczenie ashwagandha było bezpieczne i  ogólnie dobrze tolerowane.

Naukowcy doszli do wniosku, że wyciąg z korzenia ashwagandha jest bezpiecznym i skutecznym lekarstwem na zarządzanie masą ciała u osób cierpiących na stres przewlekły.

[mzbanner kategoria=ashwagandha ilosc=3 jezyk=pl koszyk=1]

Więcej o ashwagandha

Ashwagandha, która należy do rodziny psiankowatych, jest również znana jako żeń-szeń indyjski i czereśnia zimowa. W medycynie korzeń ashwagandha podaje  się w postaci proszków i nalewek. Roślina ta jest stosowana w medycynie ajurwedyjskiej od ponad 3000 lat.

Oprócz zdolności Ashwagandha do zmniejszania stresu i zapobiegania przybieraniu na wadze, ma także potencjał do leczenia ran. Tradycyjnie jej świeże liście stosowano miejscowo w celu leczenia bólów stawów, odleżyn i zmniejszenia obrzęku. Może również służyć do zwiększenia energii, wytrzymałości i efektywności. Może być stosowany jako ogólny tonik do ciała, dzięki czemu poczujesz się silniejszy i zdrowszy.

Zioło to jest również obiecującym alternatywnym sposobem leczenia wielu chorób zwyrodnieniowych mózgu ze względu na jego zdolność do pobudzania wzrostu komórek nerwowych. Wykazała również zdolność do ashwagandha przed szkodliwym działaniem czynników środowiskowych.

Ashwagandha może również wzmocnić ogólną odporność i może być obiecującym czynnikiem przeciwnowotworowym, ponieważ wykazano, że spowalnia wzrost guzów nowotworowych. Jest również dobra dla układu hormonalnego, ponieważ wspiera równowagę hormonalną. Badania sugerują, że może to zmniejszyć objawy menopauzy, takie jak uderzenia gorąca i wahania nastroju.

Ten ziołowy lek ma również właściwości odmładzające i uspokajające, co czyni go doskonałym lekarstwem na bezsenność. Działa poprzez uspokojenie układu nerwowego, zmniejszenie stresu i zwalczanie bezsenności.

Dodatkowo, silne właściwości przeciwutleniające Ashwagandha sprawiają, że jest to doskonałe zioło do ochrony skóry przed wolnymi rodnikami i spowalniania procesu starzenia, ujędrniając skórę, by wyglądała młodziej. Promuje również produkcję naturalnych olejków skórnych, ważnych związków i białek, które czynią skórę zdrową. Jest również stosowana w szamponach, ponieważ mówi się, że poprawia krążenie skóry głowy i wzmacnia włosy. Ponadto może pomóc w wyeliminowaniu łupieżu i zapobieganiu siwieniu włosów, stymulując produkcję melaniny.